Introduktion til rollespil om korruption
Globale Gymnasier er et netværk af danske gymnasier, som
uddanner og inspirerer lærere og elever til at flytte undervisningen ud i virkeligheden og bruge verden som klasseværelse.
Introduktion til korruption – rollespilsfilm
En undervisningsvejledning
Modulet henvender sig til undervisning i samfundsfag på C – eller B-niveau. Modulet kan både bruges selvstændigt eller i forbindelse med et forløb om velfærd eller om demokrati.
Formål
At eleverne bliver bevidste om, at korruption findes overalt (også i deres eget samfund) blot i forskelligt omfang og i forskellige former. Derudover skal de kende til årsager til, at korruption opstår.
Faglige mål
– anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
– formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
Kernestof
Sociologi
– levevilkår.
Politik
– demokrati og menneskerettigheder i en globaliseret verden, herunder betydningen af retssystemet.
Økonomi
– velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring
Modulets tilrettelæggelse (1-3 moduler)
Gruppearbejde om de tre dilemma-film (1 modul)
- Elever ser første dilemma-filmen (enten i plenum eller i grupper) og diskuterer i grupper, hvad de selv ville have gjort i de enkelte situationer, og hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med de 3 tre handlemuligheder.
- Opsamling kan enten foregå ved, at grupperne fremlægger deres overvejelser for hinanden eller det kan gøres i plenum.
- Det samme gøres med de to næste dilemma-film.
- Gruppearbejde om korruption generelt, evt. med opsamling. Se særskilt opgaveark med arbejdsspørgsmål. Eleverne kan enten blot trække på allerede kendte begreber fra begrebslisten og/eller de kan selv i bøger og på nettet finde definitioner på relevante begreber, som de skal/kan inddrage.
Eleverne laver egne kreative produkter, der illustrerer korruption – fx fra deres egen hverdag (1-2 moduler)
- Eleverne laver i grupper fx en kortfilm, en tegneserie, et rollespil, der illustrerer korruption fx fra deres egen hverdag og evt. som dilemmaspil.
Produkterne kunne illustrere spørgsmål som: Ville du betale eller på anden måde prøve at påvirke for at komme ind på den rigtige ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse?
Og hvis ja: hvor langt ville du gå?
Ville du være whistleblower, dvs. anmelde personer, du ved prøver at bruge korruption?
Hvis ja, i hvilke tilfælde, og hvilken pris ville du være villig til at betale? Fx blive kendt som whistleblower i medierne, blandt dine venner, blandt dine naboer, din familie. - Grupperne arbejder efterfølgende med de andre gruppers produkter.
Enten ved at diskutere evt. dilemmaer i produktet og/eller forklare korruptionen i produkterne og dens årsager eller konsekvenser, fx ved bruge samfundsfaglige begreber, som Eastons begreber om det politiske system (outcome, output, feedback, input, krav, støtte) i dit svar.
(Note: Se fx Morten Bülow (red.): SamfNU (2. udgave), s. 132-134) eller begreber som levevilkår, velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring (Note: Se fx Morten Bülow (red.): SamfNU (2. udgave), s. 292-303). - Gruppernes arbejde med at analysere produkterne kan evt. fremlæggelse mundtligt eller skriftligt til enten en anden gruppe, til læreren eller i plenum.
Opgaveark
I skal i grupper arbejde med følgende spørgsmål:
- Hvad er definitionen på korruption? Søg på nettet.
- Ville der ifølge jer være situationer, hvor det kunne være nødvendigt at anvende korruption? Hvis ja, hvilke?
- Hvilke grunde (gode og mindre gode) kan personerne i filmene have til at lægge op til brug af korruption?
- Hvilke samfundsfaglige begreber kan man bruge til at forklare årsager til korruption?