jamestown2


Introduktion til rollespil om korruption

Globale Gymnasier er et netværk af danske gymnasier, som
uddanner og inspirerer lærere og elever til at flytte undervisningen ud i virkeligheden og bruge verden som klasseværelse.

Introduktion til korruption – rollespilsfilm


En undervisningsvejledning

Modulet henvender sig til undervisning i samfundsfag på C – eller B-niveau. Modulet kan både bruges selvstændigt eller i forbindelse med et forløb om velfærd eller om demokrati.

Formål

At eleverne bliver bevidste om, at korruption findes overalt (også i deres eget samfund) blot i forskelligt omfang og i forskellige former. Derudover skal de kende til årsager til, at korruption opstår.

Faglige mål

– anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå

– formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber

Kernestof

Sociologi
– levevilkår.

Politik
– demokrati og menneskerettigheder i en globaliseret verden, herunder betydningen af retssystemet.

Økonomi
– velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring

 

 

Modulets tilrettelæggelse (1-3 moduler)

Gruppearbejde om de tre dilemma-film (1 modul)

  1. Elever ser første dilemma-filmen (enten i plenum eller i grupper) og diskuterer i grupper, hvad de selv ville have gjort i de enkelte situationer, og hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med de 3 tre handlemuligheder.
  2. Opsamling kan enten foregå ved, at grupperne fremlægger deres overvejelser for hinanden eller det kan gøres i plenum.
  3. Det samme gøres med de to næste dilemma-film.
  4. Gruppearbejde om korruption generelt, evt. med opsamling. Se særskilt opgaveark med arbejdsspørgsmål. Eleverne kan enten blot trække på allerede kendte begreber fra begrebslisten og/eller de kan selv i bøger og på nettet finde definitioner på relevante begreber, som de skal/kan inddrage.

Eleverne laver egne kreative produkter, der illustrerer korruption – fx fra deres egen hverdag (1-2 moduler)

  1. Eleverne laver i grupper fx en kortfilm, en tegneserie, et rollespil, der illustrerer korruption fx fra deres egen hverdag og evt. som dilemmaspil.
    Produkterne kunne illustrere spørgsmål som: Ville du betale eller på anden måde prøve at påvirke for at komme ind på den rigtige ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse?
    Og hvis ja: hvor langt ville du gå?
    Ville du være whistleblower, dvs. anmelde personer, du ved prøver at bruge korruption?
    Hvis ja, i hvilke tilfælde, og hvilken pris ville du være villig til at betale? Fx blive kendt som whistleblower i medierne, blandt dine venner, blandt dine naboer, din familie.
  2. Grupperne arbejder efterfølgende med de andre gruppers produkter.
    Enten ved at diskutere evt. dilemmaer i produktet og/eller forklare korruptionen i produkterne og dens årsager eller konsekvenser, fx ved bruge samfundsfaglige begreber, som Eastons begreber om det politiske system (outcome, output, feedback, input, krav, støtte) i dit svar.
    (Note: Se fx Morten Bülow (red.): SamfNU (2. udgave), s. 132-134) eller begreber som levevilkår, velfærd og fordeling, herunder markedsstyring og politisk styring (Note: Se fx Morten Bülow (red.): SamfNU (2. udgave), s. 292-303).
  3. Gruppernes arbejde med at analysere produkterne kan evt. fremlæggelse mundtligt eller skriftligt til enten en anden gruppe, til læreren eller i plenum.


Opgaveark

I skal i grupper arbejde med følgende spørgsmål:

  1. Hvad er definitionen på korruption? Søg på nettet.
  2. Ville der ifølge jer være situationer, hvor det kunne være nødvendigt at anvende korruption? Hvis ja, hvilke?
  3. Hvilke grunde (gode og mindre gode) kan personerne i filmene have til at lægge op til brug af korruption?
  4. Hvilke samfundsfaglige begreber kan man bruge til at forklare årsager til korruption?